Змінюємось заради вдосконалення

Що необхідно враховувати агровиробнику, щоб зробити  свій продукт більш привабливим для сучасного вибагливого споживача, -

про це говорили на тренінгу «Шляхи підвищення конкурентоспроможності агро виробників при змінах споживчих вподобань», який відбувся 16 листопада в Києві.

тр1

На багатьох заходах ми розповідаємо про необхідність виконання таких передумов виробництва, як запровадження системи безпечності харчових продуктів та про зміни в законодавстві, які вплинуть в подальшому на сам процес виробництва продукції. Але виконання цих вимог не забезпечить виробнику збільшення продажів чи вихід на міжнародний ринок, адже це тільки фундамент виробництва. А далі кожен виробник, як то кажуть, має бути в «тренді», щоб саме його продукція користувалась попитом. Ми бачимо, що змінюється світ довкола нас і разом з цими змінами відбувається трансформація споживчих вподобань.

Зменшення природних ресурсів, погіршення стану довкілля та перенаселення планети:  свідомий споживача починає замислюватись про власний спосіб споживання. Багато хто обирає  вегетаріанство або більш «дружні» продукти харчування. Під «дружніми» розуміємо, зокрема, органічні  та ті продукти, які мають мінімальний вплив на довкілля (натуральне походження продукції, натуральна упаковка, відповідальний процес виробництва тощо), продукти, при виробництві яких не застосовується дитяча праця, де враховується дбайливе ставлення до тварин, принципи вільної торгівлі та багато іншого.

Відповіддю на погіршення стану довкілля та збільшення кількості захворювань, зокрема, алергічних, є зростання потреби в здорових продуктах харчування; і це знову не тільки про органік, але й про відмову від споживання ГМО, продукції з  глютеном, лактозою, цукром тощо.

З іншого боку, прискорення життєвого ритму вимагає швидкого споживання їжі. Але враховуючи тенденції, описані вище, це вже має бути не класичний фаст-фуд, а фаст-фуд поживний та натуральний, багатий на протеїни рослинного походження та вітаміни, і таки, що не шкодить довкіллю.

«Загалом, сьогоднішній тренд я особисто називаю «їжею без їжі». Я схиляюсь до того, що це вибір покоління мілленіалів (20-30 років) -  на користь здорового, етичного та правильного з усіх сторін споживання, - говорить національний експерт проекту Агроторгівля України  Анастсія Білич. - Можна скільки завгодно дивуватись цим трендам, але статистика говорить  сама за себе». Наприклад, у США кількість людей, що зараховують себе до веганів зросла на 600%, а в Німеччині 44% людей в 2018 році дотримуються дієти з низьким споживанням м’яса. У Великобританії зростає кількість людей, що споживають їжу без глютену (8% населення), без глютену (9%), без яєць (6%).

Крім того, споживач ще й хоче знати виробника. Простежуваність походження продукції це не тільки передумови безпечності та органічного виробництва, це окремий тренд, який також стимулює розвиток локального виробництва. Тому у місцевого виробника з’являється набагато більше шансів продати свою продукцію, зокрема, використовуючи власний бренд. Але треба відрізняти його від торговельної марки. «Бренд - це складений образ, що може включати асоціації, аромати, пам'ять про смакові якості тощо. Саме такий образ складається в голові споживача після знайомства з тим чи іншим продуктом. Задача виробника «зафіксувати» цей образ та, за допомогою маркетингових заходів, зробити свій продукт ближчим до споживача», - зазначає експерт з брендингу та маркетингу Олександр Коваль.

Але, якщо ваш продукт більш традиційний і ви плануєте просунути його в супермаркети та/або на експорт, то тут важливим фактором успіху буде дотримання вимог торгівельних мереж, зокрема, щодо безпечності та якості продукції, дотримання умов поставок та неабияка фінансова сталість вашого бізнесу, адже мережі зазвичай платять з відстрочкою платежів. І, можливо, в такому разі вам слід задуматись над об’єднанням з іншими виробниками вашого регіону через створення кооперативу, який може забезпечити всім учасникам однаковий доступ до ринків збуту та надавати інші види підтримки. «На жаль, на сьогоднішній день з-поміж більше 1100 зареєстрованих кооперативів реально працюючих тільки 10%, – зазначає Юрій Бакун, директор ВГО «Національна асоціація сільськогосподарських дорадчих служб України». – Хоча саме кооперативи мали б створити передумови до фінансової стійкості виробників та створити нові робочі місця в регіонах».тр3

Тренінг проведено в рамках проекту «Адаптація до законодавства ЄС: практика впровадження», що виконується МБО «Інформаційний центр «Зелене досьє»  за фінансової підтримки Європейського Союзу  та Міжнародного фонду «Відродження» в рамках грантового компоненту проекту «Громадська синергія» та під егідою Української сторони Платформи громадянського суспільства Україна-ЄС та Української національної платформи Форуму громадянського суспільства Східного партнерства.

Тренінг проведено в партнерстві з ВГО «Національна асоціація сільськогосподарських дорадчих служб України»,  Спілкою Виробників Органічних Сертифікованих Продуктів «Органічна Україна» та ГО «Інститут дослідження адаптації законодавства» за інформаційної підтримки журналу «Agorexpert».